Jak do Paříže?

Do Paříže se dá samozřejmě dostat hned několika způsoby - autem, vlakem, autobusem, stopem, někteří odvážlivci to dokonce zvládnou i na kole (viz např. ZDE).

Všechny výše popsané způsoby jsou bohužel náročné na čas a energii (a to jak fyzickou, tak i psychickou).
Já jsem proto, po zvážení všech okolností, zavrhl původně zamýšlenou cestu autobusem, a rozhodl jsem se pro cestu nejpohodlnější - LETADLEM.

Mé prvotní rozhodnutí bylo vybrat si nějaký zájezd u cestovní kanceláře, abych nemusel řešit letenky a ubytování sám. Hned po prvních zkušenostech jsem ovšem toto musel přehodnotit:

1.) Existují v podstatě dva druhy leteckých zájezdů do Paříže - LEVNÉ a DRAHÉ.

- a.) Levný zájezd (cca kolem 8.000 - 10.000,-) obsahuje zpravidla pouze letenku a ubytování. V ceně není transfer z letiště do hotelu, ani fakultativní služby (průvodce, zájezdy po okolí apod.). Řešíte tedy nakonec stejně spoustu věcí sami - jak se dostanete z letiště do hotelu, jak budete bloudit Paříží, když to tam neznáte a kam všude se máte podívat, abyste toho stihli co nejvíc - a přitom za to platíte, a to mnohem víc, než kdybyste cestovku úplně vynechali.

- b.) Drahý zájezd (kolem 12.000 - 14.000,-) sice všechny dříve uvedené problémy řeší - v ceně je transfer z letiště, služby průvodce, nabídka výletů (placených ovšem samozřejmě zvlášť), jenže za cenu, za kterou si můžete pořídit až 14 dní pobytu u moře a ještě k tomu ve standardu all inclusive. V případě Paříže ale mluvíme o 3-4 dnech včetně cesty!

2.) Žádná cestovka Vám není schopna garantovat čas odletu a příletu předem, vždy se jej dozvíte zpravidla týden před cestou a ne vždy Vám tyto časy mohou vyhovovat, ovšem nenaděláte s tím, v případě už vybraného a zaplaceného zájezdu, vůbec nic. Mě např. cestovka nabízela odlet v pátek pozdě večer a návrat v neděli ráno! To bych v Paříži prakticky strávil jen JEDEN den, a to za výše uvedené ceny!

Po vyhodnocení všech těchto okolností jsem tedy cestovku zavrhl a rozhodl se řešit všechno vlastní cestou, což nakonec nebylo ani tak složité:

HOTEL:

1.) Prošel jsem nabídky cestovek a vybral si podle ceny nejlevnější, ale zároveň i nejsympatičtější hotely, které mi navíc vyhovovaly i strategicky (umístění co nejblíže centru, co nejblíže metru a co nejblíže nádraží). Zavrhl jsem hotely typu F1, neboť jsou to v podstatě takové "kempy pod střechou" - společné sociální zařízení na chodbě, malinké pokoje, velká vzdálenost od centra a často i od metra. Je lepší si o něco víc připlatit a ušetřit čas a pohodlí.

2.) Vybrané hotely jsem řádně "progooglil", použil jsem i známé rezervační a recenzentní portály (Booking.com, TripAdvisor), kde je dostatek recenzí uživatelů. Zde si můžete vybraný hotel i přímo rezervovat. K rezervaci budete potřebovat číslo vaší platební karty a aktivované mezinárodní platby. Hotel si tím pouze ověřuje vaši totožnost a skutečný zájem o rezervaci.

3.) Hotel, který jsem nakonec po zralé úvaze vybral, jsem oslovil mailem (anglicky) s žádostí o rezervaci. Základní anglický dopis Vám jistě napíše někdo z rodiny nebo známý. I když se o Francouzích traduje, že angličtinu používají neradi, doba už se přece jen trochu změnila a s angličtinou jsem neměl nejmenší problém. Ostatně sami Francouzi, jakmile slyšeli přízvuk v mé nedokonalé francouzštině, plynule přecházeli na angličtinu.

4.) Vždy počítejte s poněkud menším komfortem, než se zdá podle fotek, ubytování v Paříži (ovšem i jinde ve Francii) je prostě na poněkud jiné úrovni, než třeba v Německu či Rakousku. Ovšem hotel, který jsem si vybral já, byl čistý, klidný, koupelna prostorná. Byl jsem spokojen a pojedu sem zas. V centru počítejte s cenou začínající kolem 50,- Eur za osobu a noc.

5.) Nemá celkem cenu řešit, zda hotel nabízí snídani či dokonce celodenní stravu. Snídani Vám stejně nabídnou klasickou kontinentální a navíc za vysokou cenu. Všude na ulici ráno najdete pekárny (Boulangerie / Pâtisserie) či kavárny s čerstvým pečivem a výbornou kávou, v různých cenových relacích, stačí si jen vybrat. Hodně stánků s pečivem a kávou s dobrou cenou bývá na nádražích (např. Gare de l'Est, Gare du Nord), odkud ráno lidé jezdí do práce.

LETADLO:
1.) Stejně jako s hotely, jsem postupoval i v případě letenek - prošel jsem známé letenkové portály (např. Student Agency, Letuška.cz, Letenky.cz a spousta dalších) a hledal lety časově nejlepší (co nejdříve ráno tam a poté co nejpozději zpět).

2.) Rezervovat letenku můžete i přímo přes tyto portály, často mají výhodnější ceny, než samotný přepravce na svých stránkách, ovšem je třeba počítat s drobnými komplikacemi (nemožnost online check-in, jiné rezervační kódy atd., viz článek Letím poprvé). Doporučuji proto raději rezervovat přímo na webu přepravce.

3.) Počítejte s tím, že rezervace letenky je platná až v okamžiku zaplacení. Cena se může dost hýbat i v průběhu hodin, natož dní. Většinou jde cena, s ubývajícím časem do odletu, nahoru. Včasná rezervace Vám může ušetřit dost peněz.

4.) Na druhou stranu jde se zaplacenou letenkou už jen horko těžko nějak "hýbat". Rezervace je na jméno, které lze změnit jen s komplikacemi (a s poplatky), storno letenky lze sice pojistit, ovšem pouze ze zdravotních důvodů, a i tak se spoluúčastí kolem 5-10%. Jakýkoliv "pohyb" s letenkou je zpoplatněn poměrně vysokými částkami (změna jména, překnihování, storno). Ujistěte se proto, že termín Vaší dovolené je pevný a modlete se, aby Vám do cesty nevstoupila žádná nepředvídatelná okolnost.

5.) Hledejte lety na letiště Charlese de Gaulla (jeho bývalý název je Roissy, ovšem stále jej Pařížané používají). Je to drtivá většina letů, jen málokterá linka z Prahy letá na druhé letiště - Orly. Nízkonákladové linky přistávají na letišti v Beauvois, které je ovšem vzdáleno od Paříže cca 80 km, cesta do Paříže proto trvá busem cca 1,5 hodiny a bus jede pouze na první stanici metra (Porte Maillot, linka metra 1). Dále do centra nebo ke svému hotelu tedy musíte jet ještě metrem. Tuto variantu proto doporučuji jen skutečným "šetřílkům".

Pro porovnání mě osobně vyšel 3-denní zájezd v této vlastní režii na cca 6.500,- (09/2015) s tím, že jsem si mohl zvolit vlastní časy odletů tak, jak jsem chtěl a hotel jsem si také vybral dle svého gusta. V cestovní kanceláři vždy děláte nějaký kompromis...

Cena by se určitě dala ještě snížit při použití nízkonákladových aerolinek (ale cestovat ještě 1,5 hodiny autobusem z Beauvois s velkým kufrem se mi tedy nechtělo), případně při ubytování v nižších cenových a komfortních kategoriích, případně přes AirBNB nebo couchsurfing (chtěl jsem jistotu hotelu).
*

Komentáře