Letím poprvé

Tento článek je určen těm, kteří nemají s létáním vůbec žádné zkušenosti, proto jej ti zkušenější mohou s klidem přeskočit.

Sám jsem letěl poprvé, proto jsem měl jednak určité obavy a také jsem složitě sháněl spoustu informací, aby všechno proběhlo bez problémů.

1.) Pokud budete letenku vyřizovat přes internet, dostanete následně e-mailem pouze tzv. elektronickou letenku. Teoreticky pak stačí si zapsat kód rezervace a na letišti se už jen prokážete pasem nebo občanským průkazem (při cestě do zemí EU, kam Francie spadá, Vám OP stačí). Je ovšem lepší si letenku i vytisknout, pro všechny případy, obsahuje spoustu údajů, které se Vám ještě mohou hodit (číslo letenky, čas odletu, kód letu atd. ).

2.) Pokud jste letenku rezervovali přes nějakého zprostředkovatele, dejte si pozor na tzv. rezervační kódy. Zprostředkovatelé často používají kódy systému Galileo, zatímco aerolinky užívají systém Amadeus. Tyto kódy se liší a může se Vám pak u pultu na letišti stát (jako se to stalo mě), že Vám sdělí, že Váš kód je neplatný. Ničeho se nelekejte, vše se dá ověřit i bez kódu, podle Vašeho jména (občanský průkaz/pas), data a času letu, na letence pak hledejte kolonku jako např. Aerolines reference, případně Číslo potvrzení apod., tam se může skrývat ten správný kód. Tyto údaje se ovšem liší podle prodejce, v případě nejistoty neváhejte kontaktovat přímo leteckou společnost se kterou máte letět. (Mimochodem, tento rozdílný systém jsem dodnes nepochopil, ani mi nikdo zodpovědný nebyl schopen, přes četnou e-mailovou korespondenci, toto rozdílné používání vysvětlit).

3.) Spousta aerolinek nabízí tzv. online check-in (-čekin-) na svých webových stránkách, kdy si můžete už doma a v klidu vybrat sedadlo a zároveň tímto potvrzujete svůj skutečný zájem odletět (některé aerolinky potvrzení letu vyžadují několik dní před odletem). Doba před odletem, kdy už můžete online check-in použít, se u různých dopravců liší, vše si včas ověřte mailem či telefonicky podle zvoleného přepravce (u ČSA je to např. v období mezi 36 - 1 hod. před odletem). Čím dříve se "začekujete", tím lepší nabídku míst k sezení také budete mít (u okýnka, před křídlem, za křídlem apod.). Jen pro zajímavost - pokud na Vás "zbudou" místa u nouzových východů, jste povinni, pochopitelně pouze v případě nouze, být nápomocni palubnímu personálu při jejich použití. V rámci check-inu obdržíte tzv. palubní vstupenku, se kterou se budete prokazovat u bezpečnostní kontroly a u odletové brány. Na palubní vstupence máte údaje o sedadle a odletové bráně, tu je ale dobré si zkontrolovat na displeji za bezpečnostní kontrolou, číslo brány se totiž může operativně změnit.

4.) V Praze můžete check-in provést také u automatu na letišti (viz foto). Pokud si s automatem nebudete vědět rady, obvykle stojí poblíž zaměstnanec letiště, který Vám ochotně poradí, v mém případě tam však byl k dispozici pouze jeden, takže pokud u automatů bude více podobně bezradných cestujících, můžete na jeho pomoc chvíli čekat, stejně jako se to stalo mně.

Jsou to ty červené skříňky


5.) S tím souvisí i to, že na letišti máte být včas před odletem - aerolinky doporučují 2 hodiny před odletem. Zdržet se můžete jak při předávce zavazadel k odbavení (tzv. drop-off), tak při bezpečnostní kontrole. Jedinou pevnou jistotou pro Vás je, když už se budete nacházet u své odletové brány, tam ovšem naopak můžete v případě zpoždění pěkně "zamrznout". Jakmile jste jednou za bezpečnostní kontrolou, nemůžete už z této zóny jen tak pryč.

6.) Hned po příchodu na letiště si na velké ceduli najděte svůj let, zde zejména pozor na různá kódová označení letu, jeden let může mít i několik různých kódů (jde o tzv. codesharing), a ty se na ceduli postupně střídají, řiďte se i časem odletu, cílovou destinací, a přepravcem. U vašeho letu bude na ceduli číslo přepážky (přepážek), které jej odbavují (kam budete odevzdávat kufr). Číslo odletové brány zde nehledejte, to uvidíte až na displeji za bezpečnostní kontrolou.

7.) Zavazadla se dělí na odbavená (tzn. ta, která pocestují v zavazadlovém prostoru letadla), a na kabinová (ta, která si můžete vzít s sebou na palubu). Velikosti i váhy těchto zavazadel se u jednotlivých aerolinek dost liší, údaje budete mít určitě i na letence v poznámkách. Dejte si pozor zejména na váhy, za jejich překročení se platí dost vysoké poplatky. Pokud překročíte velikost či váhu kabinového zavazadla, může Vám být odmítnuto jej na palubu vzít a po odbavení "velkého kufru" už nebudete mít možnost s tím nic moc dělat, budete jej muset v krajním případě i třeba nechat na místě (nebo - v případě nadváhy - alespoň něco z jeho obsahu). Pokud cestujete jako rodina či skupina, mohou se Vám váhy zavazadel sečíst a v tom případě, pokud je jedno zavazadlo lehčí, může být jiné zase o tuto váhu těžší. Není to ale automatické, je lépe se na tuto možnost zeptat předem. Váhu zavazadla si můžete zkontrolovat předem na automatické váze na letišti za cenu cca 20,- Kč.
POZOR!!! Některé nízkonákladové aerolinky nemají odbavená zavazadla vůbec v ceně a platí se zvlášť! Na kabinová zavazadla pak mají přísnější limity!

8.) Kufr, který půjde "do podpalubí", je vhodné obalit potravinovou fólií, příp. nějakým pevným nasazovacím potahem a třeba i obtáhnout několikrát pevnou barevnou lepicí páskou nebo nějakým pevným páskem (starší opasek apod.). Důvodů je hned několik:
a.) Předejdete odření kufru při manipulaci (i když dnes už si "handleři" většinou dávají pozor).
b.) Předejdete nechtěnému samovolnému otevření zavazadla při manipulaci (a věřte, že "rozsypaný" kufr, mezi ostatními zavazadly nebo nedejbože ještě v hale před odbavením, není nic příjemného). Pamatujte také na zpáteční cestu, kdy nakoupíte spoustu suvenýrů a použité prádlo také nenaskládáte stejně, jako když bylo čisté - to se najednou kufr neuvěřitelně zmenší až k prasknutí, věřte zkušenému.
c.) Díky barevnému odlišení (obal, páska) jej poté snáze najdete v té hromadě stejných "vietnamských" kufrů, která vyjede na gumovém pásu v cílovém letišti.

Nepřehlédnutelný kufr, který se navíc v žádném případě omylem neotevře

Službu zabalení kufru nabízí za mírný poplatek všechna letiště (v Praze za cca 130,- Kč za kus). Před zabalením kufru se ujistěte, že už v něm máte uloženo vše, co byste nepronesli přes bezpečnostní kontrolu (a co skutečně nebudete na palubě potřebovat).

Pro snadné rozbalení kufru v cíli (např. už na letišti budete něco z kufru potřebovat) je dobré umístit na vhodné místo kufru (např. malá kapsička nahoře) kapesní nožík nebo malé nůžky. POZOR! Ne do kabinového zavazadla, tam by Vám jej při kontrole zabavili!

Je také praktické umístit jak dovnitř kufru, tak nahoru na kufr pod obal, štítek se svými identifikačními údaji, číslem letu a cílovým letištěm, pokud možno v anglickém jazyce. Štítek z kufru, který Vám přilepí na letišti, se může odtrhnout a ztratit a pak zpravidla není moc možností, jak zjistit, komu kufr skutečně patří. Pamatujte na to, abyste měli připraveny stejné štítky i na cestu zpět (stejně tak jednu roli fresh fólie a případně zmiňovanou lepicí pásku). Vzor štítků naleznete v ZIP souboru v sekci Ke stažení.

9.) Dejte si pozor zejména na to, co smíte mít v kabinovém zavazadle. Nesmíte mít žádné ostré předměty, ani nic, co by se dalo použít jako zbraň. Rozhodnutí, který předmět povolit lze, a který ne, záleží vždy na bezpečnostním pracovníkovi na přepážce a s ním se nediskutuje! V případě problémů Vám může být odepřen nástup na palubu letadla! Na palubu nesmíte brát ani tekutiny a gely v objemu větším, než 100 ml/jedno balení (tzn. že můžete mít např. 5 lahviček s vodou, každá z nich však může obsahovat max. 100 ml tekutiny). Do gelů se počítají například také rtěnky a laky na nehty! Všechny tekutiny a gely musíte umístit do průhledného zavíracího sáčku (zip) o maximálním objemu 1 litr a tento umístíte zvlášť, mimo kabinové zavazadlo, do přepravky zmíněné dále. Sáčky bývají k dispozici na pultech před bezpečnostní kontrolou, ovšem je lépe se na to nespoléhat a pořídit si předem svoje vlastní (cena cca 1,50 Kč/kus v každém papírnictví).

Já jsem si pro zásobení tekutinou na palubě (musím často pít), vzal do kabinového zavazadla prázdný 0,5l termohrnek, do kterého jsem si až za kontrolou napustil pitnou vodu (za kontrolou to už smíte). Hrnek jsem vložil do přepravky před kontrolou rozložený, aby bylo vidět, že je prázdný. Hrnek mi byl hodně užitečný i pro cesty Paříží, mohl jsem si do něj nabírat pitnou vodu z fontánek či si do něj přelévat kávu, když nebyl čas ji v klidu vypít u stolu v kavárně. Pro tyto účely Vám však stejně dobře poslouží prázdná PET lahev prakticky libovolného objemu (jen jaksi zabírá místo, proto volte raději menší). Stejně tak si, už za kontrolou, smíte koupit v některém stánku jakékoliv pití a vzít si ho do letadla, počítejte ovšem s tím, že je to tu poněkud dražší (0,5l Coca Cola = cca 50,- Kč).

10.) Před bezpečnostní kontrolou musíte do zde připravené plastové přepravky vyjmout vše z kapes, sundat musíte i opasek z kalhot (pro tento případ doporučuji vybavit kalhoty např. gumou, zejména pokud nejsou úplně "na míru" a hrozí, že po pár krocích skončí "na půl žerdi" :-) ) a veškerý svrchní oděv jako bundy a svetry, na sobě si ponecháte pouze základní oblečení (tričko, košili, halenku, kalhoty, sukni apod.). Z kabinového zavazadla musíte vyjmout veškerá elektronická zařízení jako foťáky, mobily, tablety apod. a doporučuju vyndat i všechny "potenciálně sporné předměty", pro rychlejší a bezproblémovější kontrolu (jinak Vás pracovník kontroly může i opakovaně vracet před rám, abyste sami vyndali sporný předmět ze zavazadla a budete tím zdržovat už tak dost nervózní frontu za Vámi).

Můžete být požádáni i o sundání bot, proto doporučuji čisté a neděravé ponožky, abyste si neuřízli ostudu hned na počátku cesty :-) .

Rovněž se Vám může stát (jako mně), že Vás pracovník kontroly vyzve, abyste natáhli paže dlaněmi vzhůru a přejede Vám zápěstí a opasek kalhot jakýmsi vlhčeným ubrouskem. Nelekejte se, je to jen namátková kontrola na přítomnost stop výbušnin. Onen ubrousek strčí do přístroje u kontroly a po pár okamžicích velmi pravděpodobně budete moci jít dál (pokud nejste terorista :-) ).

11.) Pokud se úspěšně dostanete za kontrolu, v klidu vraťte vše do kapes a do zavazadla, na nic nezapomeňte, teď už máte relativně dost času, to "nejhorší" je za Vámi. Divili byste se, kolik takto zapomenutých předmětů se zde najde, včetně peněženek a mobilních telefonů. Tento bod zvlášť zdůrazňuji, neboť s ním mám prostřednictvím mých rodinných příslušníků bohaté zkušenosti. Partnerka zapomněla u bezpečnostní kontroly MP3 přehrávač s powerbankou, dcera zase lístek, který ji opravňoval k přednostnímu nástupu do letadla.

12.) Na displeji za kontrolou si najděte svoji odletovou bránu (opět platí totéž, co u cedule v hlavní hale - různé kódy se mohou střídat) a k ní se poté dostanete podle navigačních cedulí pod stropem. U odletové brány si ještě jednou ověřte, že jste tu správně, stojí tu obvykle stevardka, která Vám to potvrdí.

13.) Po pokynu k nástupu pamatujte:
- Nejdříve nastupují VIP pasažéři (kteří si za tento přednostní nástup zaplatili nemalou částkou, proto se na ně nehněvejte).
- Poté jsou vyzváni hůře mobilní pasažéři a matky s malými dětmi.
- Pak nastupují ti, co sedí v zadní části letadla, poté sedící ve střední části letadla a úplně nakonec pasažéři sedící vpředu.
Takto je zaručen co nejrychlejší a bezproblémový nástup. Nemusíte se nikam tlačit, místa máte zaručena (což ovšem NEPLATÍ u nízkonákladových aerolinek, které uplatňují tzv. freeseating, aneb "co si urveš, to máš") a dokud nebudete pevně připoutáni sedět na svém místě, letadlo už bez Vás neodletí.

14.) Před startem nesklápějte stolek před sebou, ani nepolohujte sedadlo (musí být ve vzpřímené poloze), ostatně budete na to upozorněni. Pevně se připoutejte bezpečnostním pásem, povolte či utáhněte jej dle potřeby, systém bývá jednoduchý na manipulaci. Pokud letíte poprvé, hodí se vyslechnout si, či přečíst (v kapse před Vámi) bezpečnostní pokyny pro nouzovou situaci. Může se Vám stát, že poletíte se zahraniční posádkou (cizí aerolinky mohou operovat i let, který objednáte u českého přepravce), která bude udílet pokyny pouze v angličtině, ty tištěné jsou naštěstí dost názorné, abyste je pochopili i bez znalosti řeči.

15.) Před odletem vypněte veškerá elektronická zařízení, která mohou byť jen potenciálně vysílat rušivý signál (mobilní telefon, Wi-Fi přístroje apod.). Většina těchto zařízení má tzv. Mód Letadlo, do kterého je lze přepnout, pokud si nejste jisti, raději zařízení úplně vypněte. Fotoaparát či kameru teoreticky používat lze (žádný signál obvykle nevysílají), nicméně můžete být i tak požádáni o jejich vypnutí, respektujte to. Stejně tak lze teoreticky používat GPS zařízení (také žádný signál nevysílá, pouze přijímá), abyste věděli, kde se právě cestou nacházíte. U GPS zařízení je ovšem pro příjem signálu z družic nutný volný výhled na oblohu, proto spolehlivě fungují pouze u okýnka.

16.) Už při pojíždění po dráze, při startu a po vzletu musíte být stále připoutáni, mít nevyklopený stolek a sedadlo ve vzpřímené poloze, dokud kapitán letadla nedá pokyn (zhasne kontrolka na stropním panelu před Vámi a zazní zvukový signál - obvykle je to kolem 4.000 metrů výšky). I během letu ovšem můžete být požádáni o opětovné připoutání, pokud např. hrozí silné turbulence.

17.) To stejné platí před přistáváním, ale také po něm, a to až do okamžiku, dokud letadlo "nezaroluje" ke stojánce.

18.) Po vystoupení z letadla sledujte cedule Sortie/Exit (Východ) a Bagages Livraison/Baggages Claim (Výdej zavazadel). Opět zde zdůrazním, že spousta lidí zapomene na vyzvednutí svého zavazadla a vzpomene si až ve vlaku/autobuse/taxíku cestou do hotelu... V hale hledejte svůj pás se zavazadly opět pomocí cedule s číslem letu (opět se zde může střídat několik kódů, zachovejte klid a chladnou hlavu). Pásy jsou očíslovány, ovšem nejlépe se zorientujete, když se budete držet spolucestujících z Vašeho letadla, je totiž velká pravděpodobnost, že je mezi nimi spousta "ostřílených vlků", se kterými se neztratíte.

Navigační cedule vás bezpečně navedou až k východu, respektive k pásům s kufry.


Hala se zavazadlovými pásy na letišti Charlese de Gaulla v Paříži

19.) Jak se dostat z letiště pohodlně a co nejlevněji do centra Paříže se dozvíte v následujícím článku Z letiště do města...

P.S.: Pokud se mezi Vámi najdou i tací, kteří jsou natolik zapáleni pro létání a vše co se děje kolem něj, jako já, můžete si ŽIVĚ poslechnout komunikaci na letišti - ZDE... Chce to ovšem trochu trpělivosti, mohou zde být dost dlouhé prodlevy mezi hovory, neboť letadla komunikují pouze v případě potřeby (start, přistání, přiblížení, předávání mezi zeměmi apod.). Je třeba si také vybrat příslušný typ komunikace, neboť pilot postupně komunikuje s několika různými subjekty na různých frekvencích (LKAA FIR High/Horní vzdušný prostor, LKAA FIR Low/Spodní vzdušný prostor, LKPR Approach/Přiblížení, LKPR Clearance/Povolování, LKPR Director/Řídící letové plochy, LKPR Ground/Země, LKPR Tower/Věž atd.).

Kompletní letový provoz na celém světě i na jednotlivých letištích pak můžete sledovat - ZDE...

Komentáře