Doprava po Paříži

NOVINKY NA ÚVOD (2020) !!!

1.) Od letošního roku nebudete potřebovat žádnou kartu, ale můžete jízdenky kupovat a uchovávat prostřednictvím svého mobilního telefonu (vyžaduje podporu služby NFC v telefonu!). Do telefonu je nutné nainstalovat aplikaci SNCF (zde). Poté lze do telefonu nahrávat jak jednotlivé jízdenky t+Ticket (jednotlivě nebo i v carnetu), tak i tzv. pasy - tedy týdenní, měsíční nebo roční předplacenky.
Bližší info zde (v angličtině): https://www.transilien.com/en/page-tarifs/nfc

2.) Byl zaveden nový typ karty - Navigo Easy Card. Na tuto kartu si můžete nahrávat jak jednotlivé jízdenky (t+Ticket), tak tzv. krátkodobé pasy - jednodenní Navigo Day Pass, případně jízdenky Orlybus či Roissybus.
Bližší info zde (v angličtině): https://www.transilien.com/en/page-tarifs/navigo-easy

3.) Karta Navigo má nyní k dispozici nový tarif, Navigo Day Pass, můžete si tedy koupit celodenní jízdenku (původně byly tarify pouze týdenní, měsíční nebo roční). Tarif však není příliš výhodný, záleží na tom, jaká pásma zvolíte a jak často budete cestovat. Obecně se dá říct, že se tarif vyplatí pouze na cesty v centru města, a pokud budete cestovat MHD více, než 4x za den.
Bližší info zde (v angličtině): https://www.transilien.com/en/page-tarifs/navigo-jour

Ceník tarifu Navigo Day Pass (2020):


Bližší informace k novinkám (v angličtině):
https://www.transilien.com/en/page-tarifs/transport-fares

A nyní už pojďme k podrobnostem o dopravě po Paříži:

Po Paříži se můžete dopravovat autobusy, tramvajemi, taxíky, příměstskými vlaky RER, ale především Metrem. Zmínit ovšem také musíme Taxi a v neposlední řadě jednu z novinek v městské dopravě - automatické půjčovny speciálních kol Vélib.

Pro úplnost se podíváme na všechny druhy dopravy hezky postupně…

AUTOBUSY
Po Paříži a blízkém okolí si to aktuálně (2015) křižuje na 65 autobusových linek (+ 47 nočních linek zvaných Noctilien, které nahrazují provoz metra a běžných autobusových linek v období zhruba 0:30-5:30.). Vzhledem k nízkému počtu tramvajových linek (které jsou ale postupně obnovovány), jsou autobusy hlavní nadzemní dopravou ve městě, doplňující Metro. Pokud tedy neradi trávíte cestovní čas v temných podzemních tunelech, ale raději se během cesty kocháte pohledem na město, určitě i tuto dopravu využijete. Autobus je ovšem závislý na hustotě provozu, takže může docházet ke zpožděním a uvíznutím v zácpách.


Mapa sítě autobusů
(kliknutím na obrázek otevřete mapu ve větším rozlišení, odkaz se otevře v novém okně)


Noční linky Noctilien mají speciální tarifikaci, základní jízdenka t+Ticket zde platí pouze pro první 2 projeté zóny, za každou další překročenou zónu musíte označit další jízdenku (bez ohledu na časový limit 90 minut).
Plán nočních linek autobusů zvaných Noctilien
(kliknutím na obrázek otevřete mapu ve větším rozlišení, odkaz se otevře v novém okně)

Bližší informace o autobusové dopravě získáte na následujících odkazech:
https://www.ratp.fr/en/
https://www.ratp.fr/en/plan-bus


TRAMVAJE
Mezi lety 1855-1938 fungovala v Paříži poměrně rozsáhlá tramvajová síť. V době nejvyššího rozvoje zahrnovala tato síť na 122 linek. Od roku 1900 však musela čelit postupně se rozvíjející síti Metra. Tramvajový provoz byl pro město také velmi nákladný. Proto městská rada roku 1939 rozhodla, že budou tramvaje nahrazeny autobusy. K návratu tramvají na tratě došlo až roku 1992, ovšem pouze mimo centrum. V současnosti funguje v Paříži, a to zejména v jejích okrajových částech, 8 tramvajových linek (další se plánují). V centru se proto s tramvají nesetkáte.



Plán tramvají, Metra i RER
(kliknutím na obrázek otevřete mapu ve větším rozlišení, obrázek se otevře v novém okně)

Detailnější informace včetně mapy naleznete zde:

RER (Réseau Express Régional neboli Regionální rychlodrážní síť)
Tato síť příměstských vlaků zahrnuje v současnosti 5 linek (další jsou v plánu). Linky jsou, na rozdíl od ostatních druhů dopravy, značeny písmeny (A-E). Všech pět linek sítě RER je koncipováno tak, že spojují centrum města s jeho vzdálenými čtvrtěmi či předměstími.

Mapa tratí RER
(kliknutím na obrázek otevřete mapu ve větším rozlišení, odkaz se otevře v novém okně)

V husté zástavbě jsou linky RER vedeny tunely (celkem 60 km tunelů), v řidší pak po normálních tratích, většinou železničních. Celou síť provozují společně francouzské železnice (státní společnost SNCF) a pařížský dopravní podnik RATP. V provozu je 571 km tratí, na nich je 246 stanic a nádraží.

Vlaky RER jsou zpravidla rychlejší, než Metro, ovšem nezastavují tak často a některé spoje nezastavují ani na všech stanicích, které jsou uvedeny v jízdním řádu (nutno se pozorně dívat na jízdní řád konkrétního spoje, abyste nezajeli, kam nechcete). Ideální použití je pro rychlé přesuny na větší vzdálenost (z jednoho konce města na druhý, z letiště do města, z města do Versailles nebo do Disneylandu).

V centru (zóna 1) můžete na vlaky RER použít i základní jízdenky (t+Ticket). Mimo centrum pak jízdenky Paris Mobilis, Paris Visite nebo kartu NaviGo Découverte, a to podle zakoupených pásem, nebo zde platí zvláštní jednorázový tarif, tzv. Billet Origine-Destination. Cena této jízdenky se počítá podle vzdálenosti, tedy "ze stanice na stanici", stejně jako železnice u nás. Z letiště CDG (Roissy) platí jednotný tarif na všechny stanice RER B v centru Paříže (zóna 1) = 10,30 Eur (2018). Z letiště CDG nelze na RER B použít celodenní jízdenku Paris Mobilis a to ani v případě, že máte zakoupená pásma 1-5 !

Výstupní turnikety RER

RER má, oproti ostatním druhům dopravy, jedno specifikum - turnikety jsou také na všech výstupech ze stanic, proto potřebujete mít jízdenku po ruce také při opouštění stanice. Bez jízdenky se zkrátka ven nedostanete.

METRO
Ač Metro v Paříži funguje už od roku 1900, přesto mu nepatří v tomto druhu dopravy prvenství (Londýn 1863, Budapešť 1896, Glasgow 1896, Boston 1897, Berlín 1900). Většina tras byla budována způsobem vykopej a zasyp, proto víceméně kopírují stávající ulice.

Metro je asi nejvýhodnějším způsobem cesty po městě. Síť stanic je velmi hustá a propojení jednotlivých linek mezi sebou také tak. Prakticky v centru města neexistuje místo, do jehož těsné blízkosti byste se Metrem nedostali. Také rychlost a četnost spojů je bezkonkurenční.

Mapa linek Metra
(kliknutím na obrázek otevřete mapu ve větším rozlišení, odkaz se otevře v novém okně)

Dnes má pařížské Metro celkem 14 linek (+ 2 jakési "spojky" s přídomkem bis = 3bis a 7bis). Hustota stanic je taková, že průměrná vzdálenost mezi stanicemi se pohybuje kolem 600 metrů. V centru města je ovšem tato vzdálenost ještě menší. V praxi to znamená, že na stanici narazíte prakticky "na každém kroku" a vzhledem k provázanosti linek není problém dostat se pohodlně a rychle, kdykoliv, z jakéhokoliv místa, kamkoliv jinam.


JÍZDENKY
Probíral jsem je už v sekci Z letiště do města (i zpět), ovšem opakování je matkou moudrosti, takže:

T+ TICKET
Jízdenka t+ Ticket
Bližší info: https://www.ratp.fr/en/titres-et-tarifs/t-tickets

Je to základní jednorázová jízdenka. Jeden t+ Ticket stojí 1,90 Eur (2018), výhodnější je zakoupit si tzv. carnet, což je balíček 10 jízdenek najednou, který je k mání za 16,90 Eur (čili Vás jedna jízdenka vyjde na 1,69 Eur a ušetříte oproti nákupu jednotlivých jízdenek). Jízdenka se dá zakoupit také přímo u řidiče (Bus+Tram), v tomto případě je ale cena 2 Eur a takto zakoupenou jízdenku nelze použít na přestupy.
t+ Ticket platí v Metru a RER 2 hodiny od první validace (během této doby ale nesmíte opustit prostory Metra či RER), zatímco v autobusech a tramvajích v limitu 90 minut mezi první a poslední validací. Můžete jej použít na všechny druhy dopravy (Metro, autobus, tramvaj i RER), pro RER ovšem platí pouze v pásmu 1 (centrum města). Na jednu jízdenku NELZE přestupovat mezi tzv. nadzemní (Bus+Tram) a podzemní (Metro+RER) dopravou, v tomto případě je vždy nutné označit novou jízdenku, a to bez ohledu na časový limit.
Noční linky Noctilien mají odlišnou tarifikaci pro tyto jízdenky - jedna jízdenka platí pouze pro první dvě projeté zóny (bez ohledu na časový limit), za každou další překročenou zónu je nutné označit vždy další jízdenku. V nočních spojích nelze na jednu jízdenku přestupovat, vždy je nutné označit novou jízdenku.


PARIS MOBILIS
Jízdenka Paris Mobilis
Bližší info: https://www.ratp.fr/en/titres-et-tarifs/mobilis

Je to celodenní jízdenka, se zakoupenými příslušnými pásmy (1-2, 1-3, 1-4 nebo 1-5). Ceník jednotlivých variant naleznete zde: https://www.ratp.fr/en/titres-et-tarifs/mobilis. Na rozdíl od celodenních jízdenek, obvyklých u nás, neplatí 24 hodin od označení, ale můžete ji použít vždy jen do půlnoci daného dne a to na veškerou veřejnou dopravu ve městě (dle zakoupených zón). Na jízdence je nutno před použitím vyplnit datum a jméno a příjmení. Bez těchto údajů je jízdenka NEPLATNÁ!

POZOR !!! Tuto jízdenku nelze použít na vlak RER B z letiště CDG (Roissy) do města a to ani v případě, že zakoupíte pásma 1-5! Můžete ji tedy pro cestu z letiště použít pouze na autobusy linek 350 a 351.

PARIS VISITE
Jízdenka Paris Visite

Univerzální turistická jízdenka Paris Visite se zakoupenými pásmy (v tomto případě pouze varianty 1-3 a 1-5) a s možností zakoupení na 1, 2, 3 a 5 dní (4-denní varianta neexistuje). Kompletní ceník naleznete zde: https://www.ratp.fr/en/titres-et-tarifs/paris-visite-travel-pass. Tato jízdenka platí i na vlak RER B z letiště CDG (Roissy) do města (varianta 1-5).

Na jízdence je nutné před použitím vyplnit jméno a příjmení a datum od kdy do kdy budete jízdenku používat. Bez těchto údajů je jízdenka NEPLATNÁ!

K jízdence navíc získáváte slevu v některých muzeích a na některé akce ve městě. Jejich seznam se stále mění, aktuální přehled slev naleznete vždy v aktuálním průvodci: https://www.ratp.fr/sites/default/files/inline-files/Plan_RATP_2020.pdf


NAVIGO
Karta NaviGo

Poslední variantou je čipová karta NaviGo Découverte se zakoupeným (nahraným) příslušným tarifem. Ceník tarifů naleznete zde: https://www.transilien.com/en/page-tarifs/the-navigo-decouverte-card ). Prázdnou kartu (tedy bez jakéhokoliv tarifu) pořídíte za 5 Eur na prodejních místech RATP. K jejímu vyřízení budete ještě navíc potřebovat fotografii ovšem o poněkud netypických rozměrech = 2,5 x 3 cm. Pokud takovou fotografii s sebou nemáte, lze ji pořídit např. v automatech na letišti nebo na nádražích (automaty se jmenují PhotoMat, cena za 5 fotografií je 5,- Eur, lze platit i kartou). Karta Vám poté zůstává navždy (přesněji řečeno má platnost 10 let), budete ji mít tedy k dispozici i pro případné další návštěvy Paříže. Na tuto kartu si pak kdykoliv koupíte (necháte nahrát) vybraný tarif (týdenní, měsíční, roční). Tarif lze na kartu dobít i u automatu.

Kartu NaviGo Découverte poté můžete použít na všechny druhy dopravy ve všech zakoupených pásmech. V případě zakoupení pásem 1-5 s ní tedy můžete cestovat i vlaky RER z letiště CDG, do Disneylandu i do Versailles.

Kartu NaviGo akceptuje také RoissyBus z letiště CDG (Roissy) do města.

Kartu bohužel NELZE použít na vlak OrlyVal z letiště Orly!

Tato karta má jednu nevýhodu, a sice tu, že týdenní tarif, který platí na období od pondělí do neděle, lze zakoupit pouze od předchozího pátku do aktuálního čtvrtka. Pokud tedy přijedete do Paříže na Eurovíkend v pátek, týdenní tarif na tento víkend už pořídit nemůžete, v této době už se prodává pouze na další týden.

Aktuální informace: Od září 2015 jsou tarify NaviGo velmi výhodné. Týdenní tarif (Sémaine) stojí 22,80 Eur/2018 (Toutes Zones 1-5 = všechna pásma). Přitom jen cesta na letiště a zpět, vlakem RER B, Vás vyjde, při použití běžných jízdenek, na 20,60 Eur, takže s kartou máte vlastně zaplacenu tuto cestu a zbytek cest po městě tak máte v podstatě zdarma. Další výhodou je ušetřený čas, nemusíte neustále řešit nakupování jízdenek a opakované označování při přestupech. Nemusíte ani hlídat čas platnosti jízdenky. Ve větších stanicích Metra a RER jsou navíc speciální turnikety, určené jen pro NaviGo, takže v dopravní špičce máte výhodu přednosti, odbavení kartou je navíc mnohem rychlejší, než s papírovou jízdenkou. Verze, kterou výše zmiňuji (Toutes Zones 1-5 / 22,80 Eur) platí pro všechna pásma (1-5), to jest jak pro cestu z letiště i zpět, tak i pro cesty vlaky RER např. do Versailles či Disneylandu nebo i po širším regionu Ile de France. Nevýhodou zůstává, že tarif je nutno koupit nejpozději do čtvrtka daného týdne.

Této kartě věnuji ještě pár řádek navíc, neboť je to skutečně velmi výhodná nabídka pro cestování městem. Na obchodním místě koupíte za 5 Eur balení, ve kterém je samotná čipová karta a papírová kartička, na kterou je nutné napsat své jméno a příjmení a nalepit fotku. Rámeček na fotku ma poněkud menší rozměr (2,5 x 3 cm), zatímco běžné dokladové fotky jsou o rozměrech 3,5 x 4 cm, ovšem pán v prodejním stánku nám ochotně zapůjčil nůžky a fotku jsme na jeho pokyn ostříhli. Rámeček je též vybaven samolepícím proužkem, takže pro nalepení fotky není nutné použití lepidla. Po vepsání jména a nalepení fotky se ještě celá kartička přelepí průhlednou samolepicí fólií, která je součástí kartičky. Papírová kartička slouží k tomu, aby karta nebyla přenosná na jiné osoby. Samotná čipová karta je totiž z nařízení Evropské unie anonymní, nesmí obsahovat žádné údaje o uživateli. Na papírové kartičce je okénko, kam případně revizor při kontrole umístí čipovou kartu, aby zkontroloval shodnost čísel. Kartičku je dobré nosit odděleně od čipové karty, aby nemohla být např. při krádeži či ztrátě snadno zneužita. Je ovšem nutné, mít ji pro případnou kontrolu stále u sebe, jinak Vám revizor čipovou kartu zabaví a hrozí Vám pokuta.

Zadní strana karty, v ceně balení je i pouzdro na kartu.

Detail papírové kartičky, dole vpravo políčko na fotku, vlevo políčko pro vepsání jména. Horní okénko slouží revizorům pro snadnou kontrolu shodnosti čísel karty a kartičky.


Existují také některé další speciální jízdenky, které zde z prostorových důvodů nezmiňuji - pro studenty, důchodce, děti.

Další bližší informace ke všem druhům jízdenek se dozvíte na stránkách dopravce RATP zde: https://www.ratp.fr/en/titres-et-tarifs.


KDE KOUPÍM JÍZDENKY?


Jízdenky i tarify pro NaviGo zakoupíte nejjednodušeji v automatech, které jsou dostupné ve všech stanicích. Budete potřebovat drobné mince (bankovky automaty většinou neakceptují), případně můžete použít platební kartu (nutno mít předem povolené zahraniční platby, podmínky zjistěte u své banky). Ve většině stanic můžete jízdenky a tarify zakoupit také u okénka. Prodejní místa jsou také na některých stanicích autobusů a tramvají, v některých trafikách a dalších místech označených zeleným logem RATP.


Logo RATP


JAK POUŽÍT JÍZDENKU?

V AUTOBUSE A TRAMVAJI
V autobuse či tramvaji je potřeba použít tzv. Ticket Validator umístěný obvykle u stanoviště řidiče. Jízdenku je potřeba označit vždy znovu i při případných přestupech.

Ticket Validator v autobuse a tramvaji

Pro kartu NaviGo je určen NaviGo Validator. Kartu přiložíte na fialový kruh.

NaviGo Validator v autobuse či tramvaji

V METRU A RER
V Metru či RER je vždy nutné použít vstupní turniket. Většina turniketů je univerzálních, lze je tedy použít jak pro klasickou jízdenku, tak pro kartu NaviGo. Ve větších stanicích jsou ovšem také speciální turnikety určené jen pro NaviGo (nemají štěrbinu na klasické jízdenky).

Turnikety s "vykrojeným rohem" jsou univerzální, turnikety zepředu zcela zaoblené jsou určeny pouze pro karty NaviGo (vyznačeno samolepkou s piktogramem).

Klasickou papírovou jízdenku vložíte do štěrbiny na přední horní části, ta projede turniketem a vynoří se v další štěrbině vzadu. Jízdenku si nezapomeňte vzít opět k sobě (musíte ji mít pro případnou kontrolu vždy po ruce). Kartu NaviGo přiložíte na fialový kruh na horní části turniketu.

Zcela vlevo celkový pohled na turniket, uprostřed vkládání jízdenky do štěrbiny, vpravo druhá štěrbina odkud jízdenku opět vyzvednete.

Teprve poté můžete projít turniketem. Turnikety jsou trochu složitější, jsou zkrátka dobře zabezpečeny proti překonání bez jízdenky. Nepochybuji, že by se i tak překonat daly (a jak jsem měl možnost sám vidět, občas se tak i děje), ovšem ve stanicích bývají ještě navíc jak příslušníci ochranky, tak kamerové systémy.

Musíte překonat nejen "otočného ježka", ale ještě navíc jakousi "bránu" chránící jej proti jeho přeskočení...

Pokud budete vstupovat do Metra s kufrem, pak jej tlačte před sebou a snažte se jej protlačit pod rameny "ježka". Ježek totiž po validaci jízdenky dovolí jen jedno otočení a tak by se mohlo stát, že pustí buď jen Vás nebo jen kufr.

ORIENTACE V METRU A RER
Základními věcmi, které potřebujete pro orientaci v Metru jsou:
- číslo linky, kterou chcete jet
- název stanice, kam chcete jet
- ale především název konečné stanice, na kterou daný směr míří

Konečná stanice každého směru linky je poměrně klíčovou informací, protože právě ona je uvedena na všech orientačních cedulích a jen díky ní odlišíte opačné směry jedné linky. Nástupiště směrů většiny linek jsou na opačných stranách kolejiště (tedy ne uprostřed mezi kolejemi jako např. v Praze), takže je dobré stále vědět, na kterou stranu míříte, abyste nemuseli přebíhat ze strany na stranu složitými chodbami. Některé linky se navíc větví (7, 13) případně jedou v opačném směru po trochu jiné trase (7bis, 10), proto je rovněž dobré mít přehled.

Zde jsou uvedeny obě cílové stanice jedné linky. Proto je dobré předem vědět, kterým směrem hodláte jet.

V Metru je naštěstí i dost podrobnějších informačních cedulí, musíte jen být pozorní a nic nepřehlédnout. Jinak můžete, zejména ve větších stanicích, lehce zabloudit.

Detailní informační cedule v chodbách Metra

Je proto praktické mít s sebou vytištěné i jednotlivé detailní trasy Metra v malém formátu (popisuji v sekci Užitečné rady), jen s obtížemi budete v chodbách Metra, kde často proudí davy lidí, rozbalovat velkou mapu nafasovanou v informacích.

Vytištěné a zalaminované detailní trasy jednotlivých linek Metra a RER ve formátu A5, pro jednoduché a rychlé nalezení informací k jízdě

Vše ještě můžete naposledy zkontrolovat na nástupišti. Některá nástupiště jsou vybavena i informační tabulí s časem do odjezdu nejbližší a další následující soupravy.

Info cedule na nástupišti s názvem konečné stanice daného směru a informacemi o čase do odjezdu nejbližší a další následující soupravy.

VÝSTUP (VÝCHOD) Z METRA
Dalším specifikem Metra i RER je výstup (východ). Některé chodby jsou totiž určeny pouze pro přístup na nástupiště a nelze jimi stanici opouštět. Má to svoji logiku - lidé se ve spěchu nesrážejí v chodbách.

Touto chodbou Výstup zakázán!

Některé stanice mají i několik výstupů na povrch, které od sebe mohou být na povrchu vzdáleny až stovky metrů a mohou ústit do různých ulic, často oddělených rušnou silnicí. Je proto dobré předem vědět, na kterou konkrétní ulici míříte, abyste se např. vyhnuli přecházení rušné křižovatky. Jakmile totiž jednou vyjdete z Metra na povrch, bude pozdě na nápravu, protože po opuštění turniketů už nemůžete zpět (jedině byste označili novou jízdenku).
V každé stanici je proto už na nástupišti mapa s přehledem východů.

Mapa s přehledem východů

Detail mapy


Seznam výstupů s ulicemi a čísly

V chodbách se pak orientujete často už jen číslem východu, který jste si našli na mapě.

Číslo východu

Na mapě je také uveden rejstřík ulic v nejbližším okolí stanice.

Dále je na mapě východů také přehled linek autobusů, případně tramvají, které v okolí stanice navazují.

Přehled autobusových linek v okolí stanice Metra

Metro opouštíte touto jednosměrnou branou. Jakmile jí jednou projdete, není cesty zpět. Stalo se mi jednou, že jsem zabloudil, vyjel jediným eskalátorem a ocitl se u této brány, odkud už nebyla jiná cesta. V tu chvíli jsem měl jen dvě volby - opustit stanici a pro opětovný vstup označit novou jízdenku nebo seběhnout do protisměru rychle jedoucí eskalátor a modlit se, abych při tom nezakopl a aby zrovna v tu chvíli nikdo nešel v protisměru. Riskl jsem to... :-)

Výstupní brána z Metra. Jakmile jí projdete, zavře se a není cesty zpět, pro opětovný vstup musíte označit novou jízdenku.

VE VAGÓNU
Zatímco u nových souprav je otevírání dveří automatické, starší soupravy mají kličku, kterou je třeba zvednout nahoru a dveře se následně doslova rozletí do stran.

Detail kličky staršího typu vagónu zvenku a zevnitř soupravy. Kličku je třeba zvednout nahoru. Dveře se doslova rozletí do stran, nelekněte se.

Některé vagóny jsou uvnitř nade dveřmi vybaveny světelnou cedulí se seznamem stanic. Stanice, na kterou právě míříte, bliká. Projeté stanice jsou zhasnuté. Ve vagónech jsou stanice také ohlašovány pomocí reproduktorů. Každý název stanice je opakován dvakrát, navíc s různou intonací, takže byste jej neměli přeslechnout. Pokud ovšem nejste frankofonní, můžete mít problém s výslovností jmen stanic, protože řada názvů má výslovnost ne příliš podobnou psané formě (Les Halles = le'al, Chatelet = šatlé, Chateau d'Eau = šato dú apod.).

Světelná info cedule ve vagónu

V každé stanici jsou cedule s jejím názvem rozmístěny opakovaně po celé délce nástupiště a ne jen uprostřed, jako u nás, proto název stanice neminete, ať už jste v prvním vagónu soupravy nebo v posledním.

Názvy stanice jsou rozmístěny opakovaně po celé délce nástupiště

PŘIPOMEŇME SI NĚKTERÁ SPECIFIKA PAŘÍŽSKÉ HROMADNÉ DOPRAVY:
- Na jednu jízdenku nelze přestupovat mezi tzv. nadzemní a podzemní dopravou. V praxi tak můžete přestoupit mezi autobusem a tramvají NEBO mezi Metrem a RER, ale už ne např. mezi tramvají a Metrem anebo mezi autobusem a RER. V těchto případech musíte VŽDY označit novou jízdenku. Má to svou logiku. V Metru a RER procházíte turnikety a po opuštění turniketové části se VŽDY stává jízdenka okamžitě neplatnou. Stejně tak s už označenou jízdenkou z autobusu či tramvaje nemůžete projít turniketem Metra či RER.
- Na linkách RER potřebujete jízdenku také při výstupu (jsou zde také turnikety). Bez jízdenky ze z prostoru stanice RER ven nedostanete.
- Při všech přestupech v nadzemní dopravě (Bus+Tram) musíte vždy znovu označit jízdenku v označovači ve voze.
- Pokud jde o jednorázovou jízdenku (t+Ticket), tak zjednodušeně řečeno lze jet pouze odněkud někam a bez zbytečných prodlev. Nelze jízdu přerušovat (např. si zaběhnout někam do obchodu či na kafe) a poté jet na stejnou jízdenku stejnou linkou dál. Nelze se ani na jednu jízdenku vracet po stejné trase. Oboje tedy ani tehdy, pokud je to stále v časovém limitu (90 minut).

CHÂTELET
V souvislosti s Metrem a RER si zapamatujte jedno slovo - Châtelet (-šatlé-). Minimálně byste si jej měli s něčím nepříjemným spojit. Ostatně na tomto místě kdysi stávalo nepříliš útulné vězení (odtud nám známé slovo "šatlava").

Ve stanici pod tímto názvem se totiž křižuje 5 linek metra a 3 linky RER. Kdo nemá moc zkušeností s větším městem, si může představit, co jej v tomto případě asi čeká. Změť chodeb, pater, schodišť, cedulí a hlavně - lidí. Zkrátka ideální místo pro bloudění a chaos.
Pokud tedy můžete, raději se této stanici vyhněte, vystupte o stanici dříve nebo o stanici později a dojděte pěšky nebo přestupte jinými linkami.
Stanic, kde se křižuje více linek najednou, je pochopitelně více, jejich přehled najdete v abecedním seznamu stanic Metra, který je součástí balíčku v sekci Ke stažení, tato stanice je však ze všech nejhorší, neboť ke všemu leží v samotném centru Paříže.

SOS V METRU
Každé nástupiště je vybaveno tímto nouzovým "totemem". Součástí totemu je tlačítko pro okamžité pro spojení s vedoucím provozu (např. pokud někdo spadne do kolejiště) a ve spodní části je také hasicí přístroj.
Nouzový totem v Metru

Tlačítko pro spojení s vedoucím provozu

Použijte pouze v případě pádu osob do kolejiště, není to infolinka

Součástí totemu je také hasicí přístroj

TAXI
Ceny Taxi se pohybují s ohledem na denní dobu. Levnější bude Taxi dopoledne, nejdražší večer či v noci. Cena se skládá z nástupního poplatku (2,10 Eur) a ceny za kilometr (0,80-1,40 Eur). Cena za jízdu po centru Paříže se pohybuje obvykle kolem 8-15 Eur. Cena za cestu z letiště CDG do centra začíná někde u 50 Eur. Taxi se tak spíše vyplatí pouze v případě, že Vás cestuje více a o cenu se podělíte.
Taxi nejlépe seženete v blízkosti nádraží nebo hlavních památek. Také Vám jistě ochotně zavolají Taxi v každém hotelu.

Maják jako maják, ale raději nastupte do toho správného! :-)

KOLA VÉLIB
Automatické půjčovny kol jsou poměrně nedávnou novinkou ve větších městech (Vídeň, Paříž). Pokud chcete udělat něco pro zdraví a také dost ušetřit na dopravě po městě, pak jsou kola Vélib pro Vás tou pravou volbou.
Jedinou nevýhodou této služby je nutnost zablokování kauce na Vašem účtu ve výši 150,- Eur. Pokud kolo v pořádku vrátíte bude kauce opět uvolněna.

Poplatek za využití služby sestává z jednorázového poplatku dle doby vypůjčení (1 den, týden nebo rok) a z poplatku za využitý čas na kole. Jednorázový poplatek tedy musíte zaplatit vždy, poplatek za dobu půjčení se neplatí, pokud kolo vrátíte do 30 minut (45 minut v případě registrace tarifu Vélib Passion, ovšem ten je jen roční a stojí 39 Eur, tudíž pro turisty stěží použitelný). Pro turistu je tedy kolo ideální pro rychlý přesun mezi památkami (do 30 minut), kde kolo vrátíte, po prohlédnutí místa si můžete půjčit další (opět na 30 minut zdarma) a přejet zase jinam.

Postup pro půjčení kola je takovýto:
- Zaregistrujete se buď přes web: https://www.velib-metropole.fr/en/offers nebo na terminálu přímo u stojanu. Nově lze k zapůjčení kola použít také aplikaci pro chytré telefony (Android nebo iOS). K registraci budete potřebovat Vaši platební kartu. V případě registrace na internetu obdržíte Váš registrační kód mailem, proto si jej vytiskněte nebo opište, v případě registrace u stojanu Vám bude vytištěn lístek s registračním kódem, který je potřeba si dobře uschovat. Registrační kód budete potřebovat vždy při každém dalším půjčování kola. Zároveň si při registraci zvolíte heslo PIN.
- Zvolíte si tarif (aktualizace 2020): 1 den = 5 Eur, Týden = 15 Eur. Tento jednorázový poplatek platíte vždy a není to poplatek za využitý čas na kole.
- Každých prvních 30 minut vypůjčení kola je zdarma, za překročení této doby platíte následovně: První 0,5 hodina navíc = 1 Euro, druhá půlhodina navíc = 2 Eura, třetí a každá další půlhodina navíc = 4 Eura.
- Zaplatíte zvolený tarif Vaší platební kartou. Po tomto kroku Vám bude na Vaší platební kartě zablokována kauce ve výši 150 Eur! Je proto nutné mít na účtu tuto částku k dispozici. Kauce bude uvolněna ihned po konečném vyúčtování služby. Pouze v případě, že použijete kartu Electron, bude částka rovnou stržena a následně vrácena do 14 dnů.
- U stojanu zadáte svůj registrační kód a PIN a z nabízeného seznamu si vyberete volné kolo k půjčení. Kolo je dobré si prohlédnout ještě před potvrzením v terminálu, zda je v pořádku a případně si také předem nastavit výšku sedla. Ušetříte tím půjčovní čas. Je dobré si také dopředu naplánovat trasu a najít si v mapě příslušnou nejbližší stanici, abyste kolo stihli vrátit včas (30 minut zdarma).
- Kolo vrátíte do volného stojanu v cílové stanici. Na stojanu musí zhasnout červené světlo, rozsvítí se zelené a stojan dvakrát zapípá. Správné vrácení můžete také zkontrolovat zadáním Vašeho kódu do terminálu a také je dobré si zde i vytisknout potvrzení o vrácení. Pokud by se stalo, že budou všechna stání obsazena, pak po zadání Vašeho kódu do terminálu získáváte dalších 15 minut na přejezd na jiné stanoviště.

Kola lze vypůjčit pouze pro osoby starší 14 let.

Pouliční terminál půjčovny Vélib

Stojan s koly plný

Stojany na kola Vélib prázdné

Komentáře